پروتکل های درمان با اسید اگزالیک (OA) چیست؟

 

اسید اگزالیک دی هیدرات (OA) یک اسید آلی است که به طور طبیعی در گیاهانی مانند اسفناج، ریواس، چای سیاه و عسل یافت می شود. اگرچه یک ماده شیمیایی آلی در نظر گرفته می شود، اما بسیار خورنده است و در صورت استفاده نادرست باعث سوختگی شدید می شود. اسید اگزالیک همچنین به عنوان سفید کننده چوب نیز شناخته می شود.

اسید اگزالیک در حال تبدیل شدن به یک روش محبوب برای کنترل کنه واروآ در ایالات متحده است. اسید اگزالیک در سال 2015 قانونی شد اما از سال 2010 در کانادا و بیش از 20 سال در اروپا قانونی بوده است. اسید اگزالیک کنه های واروا را در کلنی می کشد اما نمی تواند به سلول های درپوش نفوذ کند. بنابراین برای کلنی های بدون لارو در طول ماه های زمستان یا در بهار قبل از اینکه ملکه شروع به تخم گذاری کند توصیه می شود.

چگونه باید اسید اگزالیک (OA) OA را اعمال کنم؟
سه حالت متداول استفاده از اسید اگزالیک (OA) عبارتند از : روش های قطره ای (که به آن قطره چکان نیز می گویند)، اسپری کردن و روش های تبخیر.

روش قطره ای محبوب ترین روش در اروپا و کانادا است زیرا مقرون به صرفه است و استفاده از آن آسان است. با این حال، نتایج به دست آمده از گروه تحقیقاتی ما نشان داده است که روش تبخیر منجر به ریزش کنه بیشتر از روش قطره ای می شود.

قبل از اعمال اسید اگزالیک در کلنی ها، لطفاً توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:
1 - اسید اگزالیک در دوره‌هایی که تخمریزی نیست و زمانی که عسل‌های زیادی در کندو وجود ندارد، مؤثرتر است
2 - بهترین زمان برای اعمال اسید اگزالیک اواخر پاییز یا زمستان است
3 - مهم است که اسید اگزالیک در دوزهای توصیه شده استفاده شود (به زیر مراجعه کنید)
4 - اسید اگزالیکی که برای کلنی های زنبور عسل استفاده می شود، باید دارای مجوزهای لازم باشد. حتما اسید اگزالیک را از یک شرکت عرضه کننده معتبر خریداری کنید. اسید اگزالیک یا "سفید کننده چوب" که در فروشگاه های مقفرقه فروخته می شود ممکن است خالص نباشد و برچسب " قابل استفاده برای کلنی های زنبور عسل " روی آن درج نشده باشد. ولذا استفاده از محصولی که برچسب ذکر را نداشته باشد، برای زنبور عسل غیرقانونی است.
5 - دستورالعمل های ذکر شده روی برچسب OA را دنبال کنید
6 - لباس محافظ بپوشید

                      

؛؛ برای هر دو روش قطره ای و اسپره ، کریستال های دی هیدرات اگزالیک باید در آب قند گرم (یک قسمت شکر به یک قسمت آب بر حسب حجم یا وزن) حل شوند. از شکر دانه ریز استفاده شود نه پودر قند.

روش چکاندن یا قطره ای
روش قطره ای از طریق یک سرنگ 60 میلی لیتری با استفاده از محلولی با کریستال های دی هیدرات اسید اگزالیک 3.5 درصد به نسبت قند به آب 1:1 روی کلنی ها اعمال می شود.

آماده سازی
تهیه شربت شکر 1:1 حجمی » ظرف خود را تا نیمه پر از شکر کنید، آب گرم را اضافه کنید تا ظرف پر شود و هم بزنید یا تکان دهید تا شکر کاملا حل شده و محلول شفاف شود. محلول شربت شکر را می توان با استفاده از مایکروویو یا اجاق گاز تهیه کرد. با این حال، قبل از افزودن شکر، آب را گرم کنید تا شکر داغ نشود. گرم کردن فروکتوز در دمای بالا یک ماده شیمیایی (هیدروکسی متیل فورفورال) آزاد می کند که برای زنبورها سمی است. برای خواندن بیشتر در اینجا کلیک کنی

تهیه محلول 3.5%  اسید اگزالیک : 
برای تهیه محلول 3.5%  اسید اگزالیک ، یک لیتر شربت شکر را اندازه کرده و 35 گرم کریستال اسید اگزالیک را در آن هم بزنید تا کاملا حل شود. اگر شربت شکر گرم باشد، کریستال ها بهتر حل می شوند. تمام کریستال ها باید کاملا حل شوند، که ممکن است نیاز به تکان دادن شدید داشته باشد.

مطمئن شوید که محلول اسید اگزالیک ذخیره شده را در یک ظرف در بسته و دارای برچسب قرار دهید. محلول را می توان در صورت استفاده سریع و چند ماه در یخچال برای چند روز در دمای اتاق قرار داد. مقدار مناسبی از محلول را بر اساس تعداد کلنی های خود تهیه کنید. به عنوان مثال، یک لیتر محلول اسید اگزالیک 20 کلنی را درمان می کند.

؛؛  شواهد نشان می دهد که غلظت های بالاتر از 3.5٪ لزوماً منجر به افزایش اثربخشی در برابر کنه های واروآ نمی شود و می تواند به زنبورها آسیب برساند.

کاربرد
هیچ کلنی نباید بیش از 50 میلی لیتر
اسید اگزالیک دریافت کند. با استفاده از یک سرنگ، محلول اسید اگزالیک مستقیماً روی زنبورها در امتداد بالای هر فضای زنبور عسل چکانده می شود، حدود 5 میلی لیتر محلول اسید اگزالیک در هر فضای زنبور. محلول اسید اگزالیک در ماه‌های سردتر استفاده می‌شود، بنابراین زنبورها معمولاً در داخل کلنی خوشه می‌شوند و استفاده از محلول را ساده و سریع می‌کند. فقط به اندازه مورد نیاز، 5 میلی لیتر در هر فضای بین قاب ها استفاده کنید.

ایمنی
برای جلوگیری از تماس با پوست و چشم، هنگام تهیه و استفاده از محلول باید از دستکش لاستیکی و محافظ چشم استفاده کرد.
 

                       

روش اسپره
روش اسپره شبیه به روش قطره ای است، اما به جای چکاندن محلول بر روی زنبورها در فواصل بین شانه ها، از یک بطری اسپری با محلول 3%  اسید اگزالیک برای اسپری روی هر قاب زنبورهای داخل کلنی استفاده می شود.

 ؛؛ این تکنیک در عین موثر بودن ، زمان بر است زیرا هر قاب پوشیده شده با زنبور باید برداشته شود و اسپری شود. این روش همچنین برای زنبورها استرس زاتر است زیرا کلنی باید برای مدت زمان طولانی باز بماند در حالی که قاب ها برداشته شده و اسپری می شوند. این روش استفاده ممکن است در زمستان قابل اجرا نباشد.

ایمنی
برای جلوگیری از تماس با پوست و چشم، هنگام تهیه و استفاده از محلول باید از دستکش لاستیکی و محافظ چشم استفاده کرد.

؛؛  روش تبخیر (همچنین به عنوان بخور یا تصعید نیز شناخته می شود)
؛؛  روش تبخیر از یک بخارساز (دستگاه گرمایش) برای تبخیر کریستال های دی هیدرات اسید اگزالیک در داخل کلنی استفاده می کند.

آماده سازی
بخارسازهای متعددی در بازار وجود دارد (برای فهرست به زیر مراجعه کنید). صرف نظر از اینکه آن را از کجا تهیه می کنید، همیشه توصیه می شود دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید که شامل استفاده از تجهیزات محافظ مناسب است. در اینجا یک پروتکل کلی از روش تبخیر وجود دارد.

تجهیزات مورد نیاز
بخارساز
منبع تغذیه
تجهیزات ایمنی: ماسک تنفسی، دستکش نیتریل، عینک محافظ و پارچه های مرطوب.

                        

کاربرد

مقدار تجویز شده از کریستال های دی هیدرات اسید اگزالیک را روی صفحه فلزی بخارساز قرار دهید و آن را در ورودی کندو قرار دهید. دوز توصیه شده برای این نوع کاربرد 1 گرم (3/4 قاشق چایخوری) برای کلنی یک طبقه و 2 گرم (1.5 قاشق چایخوری) برای کلنی با بیش از 1 بدن کندو است.

پس از قرار دادن دستگاه ، ورودی کندو باید با یک پارچه مرطوب بسته شود یا در غیر این صورت به حدود 2.5 سانت محدود شود. در حالی که بخارساز روشن است. صفحه فلزی انتهای بخارساز به دمای 350 تا 375 درجه فارنهایت می رسد، پس لطفاً هنگام استفاده از آن مراقب باشید!

کریستال ها تصعید می شوند (از کریستال های جامد به بخار تبدیل می شوند) و در داخل کندو پراکنده می شوند و زنبورها و داخل کندو را می پوشانند. همه ورودی‌ها و منافذ دیگر مانند ترک‌ها باید بسته یا چسبانده شوند تا دود از آن خارج نشود و اثربخشی درمان را کاهش دهد.

اطمینان حاصل کنید که کفی های توری با یک صفحه پلاستیکی پوشانده شده اند. تقریباً 3 دقیقه طول می کشد تا اسید اگزالیک تصعید شود. پس از آن بخارساز را از کلنی خارج کرده و در ورودی را با یک پارچه مرطوب کاملاً ببندید. توصیه می شود کلنی ها به مدت 10 تا 15 دقیقه پس از درمان بسته بمانند.

ایمنی
استفاده استفاده کرد . برای جلوگیری از استنشاق و تماس با پوست باید از دستگاه تنفس بخار/گاز اسیدی، دستکش لاستیکی یا نیتریل و محافظ چشم در حین دود OA را استنشاق نکنید و در صورت امکان باد را در پشت خود نگه دارید.

متداول ترین بخارسازها شامل موارد زیر هستند:
Dadant & Sons Inc
MannLake Ltd

- بخارسازها را می توان در سایت Amazon.com نیز یافت